SMYSLOHRANÍ












V naší mateřské škole při výchově a vzdělávání dětí pravidelně pracujeme se smyslovými stolečky během celého roku. Smyslové stolečky jsou připraveny na aktuální téma, takže se neustále obměňují.
Co je „Smyslohraní“?
Smyslohraní (nebo také sensory play) je forma hry a učení, při které děti objevují svět pomocí aktivního zapojení všech svých pěti smyslů. Děti při smyslohraní experimentují s různými materiály, texturami, barvami a vůněmi, jako je písek, voda, rýže, modelína, kinetický písek nebo přírodní prvky. Tím si rozvíjejí jemnou i hrubou motoriku, kognitivní schopnosti, kreativitu a fantazii. Děti se učí novým věcem, souvislostem a v neposlední řadě dětem přináší klid i relaxaci do jejich každodenního života.
Jak smyslohraní funguje?
- Připravené prostředí: Dítě dostane k dispozici určitý materiál a sadu pomůcek, například v podobě smyslového boxu.
- Svobodná hra: Dítě si svobodně zvolí, co s materiály bude dělat, zkouší různé role a tvoří si vlastní příběhy.
- Objevování a učení: Hra podporuje zvídavost, pomáhá objevovat souvislosti, učí nové pojmy a rozvíjí motoriku a logické myšlení.
- Zapojení smyslů: Děti nejen vidí a hmatají, ale také vnímají vůně, zvuky a někdy i chutě materiálů, což obohacuje jejich zážitek.
Výhody smyslohraní:
- Podpora učení: Je to přirozený způsob, jak se děti učí a poznávají svět kolem.
- Rozvoj motoriky: Hraním s různými materiály se procvičuje jemná motorika (např. při manipulaci s drobnými předměty) i hrubá motorika.
- Podpora kognitivního vývoje: Děti se učí rozlišovat barvy, tvary, textury a objevují nové věci.
- Rozvoj fantazie a kreativity: Děti si tvoří vlastní světy a příběhy, čímž podporují svou tvořivost.
